Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat liefst vier van de tien van de franchisenemers niet tevreden zijn over de samenwerking met de franchisegever. Bijna de helft ziet te weinig toegevoegde waarde van de franchisegever in verhouding tot de kosten.
Ontevredenheid over online aspect
Daarnaast zegt meer dan 40% onvoldoende inkomen te kunnen genereren binnen het verdienmodel van hun formule. Ook over de communicatie (40%), het toekomstperspectief (25%) en de logistiek (35%) heerst er ontevredenheid. Zelfs 60% vindt dat de verdeling van de kosten en de opbrengsten van de online verkoop niet eerlijk is: “De online verkopen komen uitsluitend ten goede aan de franchisegever, deze is hiermee een extra concurrent”, stelt één van de franchisenemers volgens het onderzoek.
Op een aantal vlakken zijn er wel grote verschillen tussen foodretail en non-foodretail: zo is 71% in de foodretail tevreden over het verdienmodel, terwijl dat bij non-food slechts 46% is. Langs de andere kant is slechts 33% van foodretailers tevreden over de online verkoop; bij non-food is dat met 54% een stuk hoger.
80% van de ondernemers zegt tevreden te zijn over de vrijheid in ondernemerschap, zoals het zelfstandig opstellen van commerciële acties en de inrichting van de winkel. 68% is tevreden over de vrijheid rond het samenstellen van het assortiment.