Volgens hoogleraar retail en marketing Laurens Sloot heeft de app die werd voorgesteld om het ‘Vinkje’ te vervangen weinig kans op slagen. Volgens hem moet er meer aandacht geschonken worden aan lessen rond voeding in het basisonderwijs.
‘Alternatieven bestaan al’
Sloot denkt dat de groep die misschien wel gebruik zal maken van de app, ondertussen al voldoende alternatieven heeft met andere apps. “Er zijn al calorie-apps, en die worden gebruikt door zeer bewuste consumenten. Overgewicht en een ongezond eetpatroon komt juist vaker voor bij een andere groep consumenten, die uit de lagere sociale klasse en 40-plussers”, aldus Sloot. Hij pleit daarom om meer voedingslessen in het basisonderwijs.
Gerda Feunekes, directeur van Het Voedingscentrum, ziet wel een toekomst voor een app. Wel sluit ze niet uit dat er in de toekomst toch nog een logo komt om gezonde keuzes in de supermarkt aan te duiden. Dat logo moet ook mensen die niet zo handig zijn met apps op weg helpen.
Met de nieuwe app, die in januari moet gelanceerd worden, kunnen klanten producten scannen en krijgen ze alle mogelijke informatie over de samenstelling en de voedingswaarde van het product. De fabrikanten moeten al die informatie wel zelf vrijgeven.