Een groot aantal Nederlandse webwinkels blijft de regelgeving rond retourzendingen overtreden, zegt de Consumentenbond. In totaal zou de consument zo dit jaar voor twaalf miljoen euro gedupeerd zijn.
“Het dringt niet door”
Bij het onderzoek deed de Consumentenbond bij meer dan 200 webwinkels telkens drie bestellingen. Elke bestelling werd binnen 14 dagen geretourneerd, waardoor de online shops verplicht zijn om de klant binnen 14 dagen volledig terug te betalen, inclusief verzendingskosten.
36% van de webwinkels betaalde echter bij minstens één van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug, 18% deed dat zelfs bij geen enkele bestelling. Een aantal winkels betaalde daarnaast het aankoopbedrag te laat of helemaal niet terug. “Het lijkt bij veel onlineverkopers maar niet door te willen dringen dat terugbetalen van bezorgkosten geen gunst of service is, maar een wettelijke verplichting waar iedere webwinkel aan moet voldoen”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Een aantal webwinkels vindt bovendien dat ze niet in de fout gaan: Parfumklik.nl zegt dat de Europese wetgeving niet van toepassing is, omdat het in het Verenigd Koninkrijk gevestigd is. Kiabi vraagt dan weer dat klanten de juiste juridische termen gebruiken wanneer ze iets retourneren, anders wordt hun klacht in de vuilnisbak gegooid.