Sinds het crisisjaar 2009 is de verkoop bij fysieke speelgoedwinkels flink teruggelopen: vergeleken met 2008 ligt de omzet in 2015 maar liefst 35% lager. Ook in 2016 is de verkoop tot nu toe afgenomen.
20 procent minder winkels
Ook het aantal speelgoedwinkels kent een dalende trend. Begin 2008 waren er in Nederland nog 1.375 fysieke winkels, die in handen waren van 965 speelgoedbedrijven, begin 2016 waren er nog maar 660 bedrijven die samen in totaal 1.100 winkels hebben. Dat is een daling van maar liefst 20%. In de provincie Utrecht daalde het aantal winkels zelfs met een derde. Enkel in Overijssel is er sprake van een lichte stijging: daar zijn nu 90 speelgoedwinkels te vinden, tegenover 85 in 2008. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De terugval bij de speelgoedwinkels moet niet ver gezocht worden: speelgoed is een categorie die steeds meer aan populariteit wint bij online winkels, wat ervoor zorgt dat de omzetten bij de fysieke winkels teruglopen. Onder andere bol.com is de voorbije jaren een grote speler geworden op vlak van speelgoed.
Een groot deel van de speelgoedwinkels opereren trouwens onder de vlag van Bart Smit, Toys XL en Intertoys. Die drie formules zijn eigendom van Blokker en worden binnenkort samengevoegd onder Intertoys. Door de drie ketens samen te voegen, hoopt Blokker vooral meer te kunnen verdienen aan de online verkoop.