Ondanks mooie intenties kopen bijzonder weinig consumenten producten of diensten bij sociale ondernemingen: amper tien procent van de ondervraagden zegt er ooit iets gekocht te hebben.
Niet herkenbaar genoeg
Nochtans zegt 66% van de Nederlanders dat ze best producten of diensten willen afnemen van sociale ondernemingen, maar in de praktijk blijft van dat idee nog maar weinig over. Ruim 10% van de ondervraagden zegt ooit al eens iets gekocht te hebben bij een sociale onderneming, 40% zeker niet. De helft van de ondervraagden heeft zelfs geen idee of ze dat ooit gedaan hebben.
Veel consumenten weten dan ook vaak niet of een onderneming een sociale functie heeft of niet. Ongeveer 90% zegt niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is en 80% stelt online nog nooit een sociale onderneming gezien te hebben. 77% van de respondenten wil dan ook dat sociale ondernemingen zich onmiddellijk kenbaar maken, al zegt 87% bij de keuze voor een product of dienst er niet op te letten of een onderneming sociaal is of niet.
“Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal”, stelt Eric Buckens van het ABN AMRO Social Impact Fund.
Om die vindbaarheid te verhogen heeft ABN Amro de zoekmachine The Good Search gelanceerd, die als eerste zoekresultaten steevast sociale ondernemingen toont. Nederland telt momenteel tussen 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en dat aantal stijgt nog.