De consument geeft graag cadeaukaarten en -bonnen weg. In de eerste tien maanden van dit jaar klom het aantal verkochte cadeaukaarten met 10 procent.
Ontvanger besteedt fors
Zo’n 61 procent van de ontvangers besteedt bij het winkelen meer dan het tegoed van de bon. Gemiddeld is dit zelfs het dubbele bedrag, blijkt uit online consumentenonderzoek van GfK onder ruim 800 kopers van gift cards.
Voor de kopers geven vindbaarheid (31 procent) en routine (38 procent) de doorslag bij het aankopen van cadeaubonnen. Zij vinden het belangrijk dat ze gift cards gemakkelijk kunnen aanschaffen. Ook belangrijk voor hen is dat winkels veel keuze hebben in gift cards. Zij kiezen bij aankoop echter niet per se een cadeaukaart die ze vooraf al in gedachten hadden.
Zo’n 68 procent van de Nederlanders wil graag cadeaukaarten die hij bij veel verschillende winkelformules kan verzilveren. Zo’n veertien procent krijgt bij voorkeur een gift card met een thema cadeau, bijvoorbeeld voor beleving.
Al ruim 100 merken
Supermarkten, warenhuizen, gemakswinkels en andere retailers verkopen steeds meer gift cards. De koper heeft in Nederland inmiddels keuze uit ruim honderd verschillende merken met aanbiedingen voor winkelen, multimedia, hotelovernachtingen, diners, voorstellingen en behandelingen.
De verpakking is weliswaar belangrijk voor de consument. Daarom vindt 60 procent tegoeden via online codes onpersoonlijk. Zo’n 53 procent ziet graag leukere verpakkingen voor cadeaukaarten.