In november 2016 was het online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland ongeveer 1,3%. Dat is nog steeds erg weinig, maar toch alweer een mooie stijging vergeleken met de maanden ervor.
55 supermarkten
Met een aandeel van 1,3% is de omzet van het online kanaal bij supermarkten goed voor ongeveer 441 miljoen euro op een totaalomzet van circa 35 miljard euro. Een gemiddelde supermarkt haalt een jaaromzet van acht miljoen euro, wat wil zeggen dat de online verkoop goed is voor de omzet van ongeveer 55 supermarkten.
Gemiddeld wordt er per online bestelling 90 euro uitgegeven. Daarbij ligt het zwaartepunt op dranken, houdbare kruidenierswaren en onhandige artikelen zoals toiletpapier en wasmiddelen. Er wordt wel niet vaak online gekocht, want de helft van de ondervraagden die online hadden gekocht, hadden dat langer dan twee weken geleden voor het laatst gedaan.
Albert Heijn koploper
Albert Heijn is de grote slokop als het gaat over online kopers, want maar liefst 59% van de Nederlandse gezinnen die online kopen, doet dat bij de keten van Ahold Delhaize. Het marktaandeel van Jumbo is wel bezig aan een fikse opmars: van 8% in maart naar 14% tijdens het laatste onderzoek. Picnic, dat enkel online verkoopt, haalt een marktaandeel van 3,4%.
De regio van de klant heeft een flinke invloed op het online koopgedrag: gemiddeld zegt 11 procent van de Nederlanders wel eens online te kopen, in West-Nederland is dat 14%, terwijl dat in Noord-Nederland slechts 4% is. In de drie grootste steden van het land koopt 11% wel eens online. Ook mensen met een hoger inkomen kopen vaker online: 23% van de respondenten met meer dan twee keer een bovenmodaal huishoudinkomen kocht wel eens online.
Dat alles blijkt uit cijfers van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte, dat in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed, elk half jaar meer dan 1.500 consumenten heeft ondervraagd over hun online bestedingen bij supermarkten.