De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.
In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.
Lagere conversieratio
De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.
Belgische e-commerce heeft potentie
De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.