Een hoogtechnologische supermarkt van de Italiaanse keten Coop zet onder meer ‘augmented reality’ in om shoppers te informeren over hun koop- en eetgedrag. Het doel: duurzame consumptie.
Prototype wordt realiteit
De ‘supermarkt van de toekomst’, die Coop in 2015 voorstelde op de World Expo in Milaan, is niet langer een prototype. Het concept heeft nu ook de stap gezet naar de reële wereld: in het winkelcentrum Bicocca Village in Milaan opende vorige week een slimme, interactieve supermarkt die digitale technologie inzet om een meer bewuste en duurzame consumptie te promoten.
De winkel van 1.000 m² verkoopt zo’n 6.000 referenties. Een deel van het aanbod is uitgestald op intelligente verkooptafels. Wanneer je je hand beweegt in de richting van een product, verschijnt er automatisch op een scherm boven de tafel bijkomende informatie: waar het product vandaan komt, welke voedingswaarde het heeft, of het mogelijk allergenen bevat, wat je met het afval moet doen, enzovoort. Dat wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van Microsoft Kinect-sensoren, die de bewegingen van de shoppers detecteren.
In de winkel bevinden zich verder ook interactieve ’totems’ met aanraakschermen. Een blikvanger is de twintig meter lange videomuur met 54 monitoren, die de shoppers in real time informatie bezorgen over de producten in de winkel, de promoties, verkoopstatistieken, receptideeën en berichten op sociale media.
Duurzamer consumptiepatroon
De interactieve supermarkt werd ontworpen door Carlo Ratti, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT): “Elk product vertelt een verhaal”, zegt hij: “In de toekomst wordt het mogelijk om alles te ontdekken over de appel waar we naar kijken: aan welke boom hij groeide, de CO2 die hij produceerde, de chemische behandeling die hij onderging, en zijn reis naar het supermarktrayon.”
Data zullen tot een beter geïnformeerd en duurzamer consumptiepatroon leiden, verwacht hij: een volledig transparante bevoorradingsketen zal shoppers bewust maken van de limieten van onze natuurlijke bronnen. Dat kan de aankoop van verse, lokale producten stimuleren.
Ondanks de dominante aanwezigheid van digitale toepassingen oogt de supermarkt overigens niet kil: voor de winkelinrichting gebruikte men lage meubels en warme materialen als hout en keramiektegels, met het oog op een aangename en efficiënte winkelervaring.