Smartphonefabrikant Research In Motion (RIM) dreigt grote aantallen klanten te verliezen door de storing op hun Blackberryplatform in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, die intussen al twee dagen duurt. Tientallen miljoenen gebruikers kunnen geen gebruik maken van diensten als e-mail en Blackberry Messenger (BBM) door de storing in het dataknooppunt van de smartphoneproducent in Slough, nabij Londen. De storing breidde zich intussen ook uit naar delen van Zuid-Amerika: Brazilië, Chili en Argentinië ondervonden dezelfde problemen als de getroffen gebruikers in de eerder genoemde gebieden.
Platform swap?
Reacties op socialenetwerksites suggereren dat veel gebruikers overwegen om over te stappen naar andere platformen zoals Android of iPhone, die voor hun connectiviteit niet afhankelijk zijn van gecentraliseerde diensten zoals dat bij RIM wel he geval is. Blackberry-smartphones zijn immers wél afhankelijk van de eigen RIM-infrastructuur: de producent zorgt zelf voor onder andere de beveiliging van het internet-, e-mail- en messagingverkeer.
Elk verlies van klanten in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zou een ernstig probleem voor RIM betekenen. Momenteel kampt RIM al met een gebruikersdaling in Noord-Amerika, hoewel dat traditioneel een van haar sterkste markten is. De concurrentie van Google’s Android en Apple iOS (iPhone) zou de positie van RIM ernstig bedreigen. RIM heeft wereldwijd nog zo’n 70 miljoen gebruikers.