Primera scoorde vorig jaar met 686 miljoen euro 3% meer omzet dan in 2015. Hoewel tabak goed is voor het leeuwendeel van de omzet, legt de keten de nadruk op het gemaksassortiment.
Buurtfunctie met gemak en diensten
De groepen loterij, e-sigaretten en cadeaukaarten werden in een bericht over de eerste helft van 2016 specifiek als omzetbrengers aangeduid. “De ontwikkeling van het gemaksassortiment is noodzakelijk om in de mix met dalende tabaksverkopen een goede boterham te kunnen verdienen. Er is nog een lange weg te gaan, maar deze resultaten zijn zeker naar tevredenheid”, aldus algemeen directeur Gert van Doorn.
De keten doelt hiermee op diensten en zaken die steeds vaker uit dorpen en wijkcentra verdwijnen, zoals OV-dienstverlening, een pasfotoservice en de mogelijkheid om in de buurt een ‘last minute cadeautje’ te kopen. Van Doorn: “Wij hebben een duidelijke buurtfunctie en klanten verwachten dit soort dienstverlening bij ons. Ze vertrouwen de ondernemer, die ze veelal ook persoonlijk kennen.”
De Primera-keten, ontstaan in 1991, telt 490 winkels met aangesloten zelfstandige ondernemers. Daarvan werden vorig jaar veertien winkels geopend. Voor dit komende half jaar staan acht openingen en twintig verbouwingen van Primera-winkels op de rol. Eind dit jaar wordt naar verwachting de 500ePrimera-winkel geopend.