Google komt in de VS met een eigen keurmerk voor webshops: ‘Trusted Stores’. Als gecertificeerde webwinkels alsnog falen met de bestelling, compenseert Google de klant. Google begint in de VS met het eigenhandig keuren van webwinkels opdat “consumenten meer vertrouwen krijgen in online shoppen”.
Goede klantenservice en snelle levering
Google zal zelf webwinkels die zich hebben aangemeld testen of ze in aanmerking komen als Google Trusted Store. Criteria daarbij zijn vooral een snelle levering en een goede en goed bereikbare klantenservice. Door op het keurmerk te klikken ziet de consument direct het trackrecord van de webwinkel in kwestie op het gebied van levering en klantenservice.
Heeft een site eenmaal een keurmerk, dan biedt Google kopersbescherming in het geval de bestelling niet of niet goed geleverd is. In eerste instantie moet de klant dan bij de webwinkel aankloppen. Mocht die falen in de dienstverlening, dan compenseert Google de klant voor een maximum van 1000 dollar. Dit maximum is het totaal van mogelijke claims tijdens het hele leven van de klant, meldt Google in de kleine lettertjes.
Keurmerk nadelig voor Googles eigen klantenservice?
Andere Google-diensten, zoals AdWords of betaaldienst Google Checkout, zullen niet gekoppeld worden aan het Trusted Stores keurmerk. In de toekomst kunnen wellicht AdWords-klanten wel te zijner tijd specifiek reclame maken met het keurmerk. Het Google keurmerk is enigszins ironisch, omdat de klantenservice van Google zelf geen al te best imago heeft. Vooral met de introductie van de eigen Nexus-lijn van Android smartphones bleek de dienstverlening van Google aan eindgebruikers ondermaats.
Momenteel is het nog onbekend of en zo ja wanneer Trusted Stores ook buiten de VS zal worden uitgerold. Bij Google Nederland was niemand direct bereikbaar voor commentaar.
Het introductiefilmpje van Google Trusted Stores: