Supermarkten versterken hun formule steeds vaker door samen te werken met kleine foodproducenten. Ook voor onderscheid met uniek assortiment weten zij de kleine foodfabrikant te vinden.
Innovatieve concepten binden consument
Innovatieve concepten zijn voor de foodsector een voorwaarde om consumenten te blijven binden, zo komt naar voren in het rapport Kleine producenten: smaakmakers in de foodsector van ABN AMRO. Consumenten zoeken in de toenemende bestedingen aan voeding en dranken immers steeds meer naar variatie: hun trouw aan producten vermindert en kleine foodproducenten met vernieuwende concepten kunnen daarvan de vruchten plukken.
Volgens het rapport moeten kleine foodondernemers zich duidelijk en onderscheidend postioneren ten opzichte van bestaande producten, de markt goed kennen en professionaliseren. Een efficiënte productie en logistiek zijn daarbij basisvoorwaarden, maar kleine foodfabrikanten moeten tevens kunnen aangeven waarom en hoe hun producten bijdragen aan het assortiment van een supermarkt, hoe ze de formule versterken en de loyaliteit van klanten vergroten.
Actuele trends en lokaal brengen variatie in supermarkt
Kleine foodfabrikanten kunnen variatie in de supermarkt brengen door in te spelen op actuele trends in voeding zoals kleinschalig, ambachtelijk, verantwoord of duurzaam geproduceerd. Zo organiseert Albert Heijn jaarlijks de Podiumdagen en Productpitch, waarbij nieuwe en kleine producenten zich kunnen presenteren aan inkopers en categoriebeheerders. Als een product eenmaal een plaats bezet in het schap, is het wel niet automatisch landelijk in de winkels verkrijgbaar: kleinschalige lokale producten komen soms alleen regionaal in de winkels.
Dit geldt ook voor distributie van lokale producten via groothandel en foodservice: deze worden vaak via speciaalzaken of horeca in de regio onder de aandacht gebracht. Ook hotels, restaurants en café’s hebben vanwege de toenemende buitenshuisconsumptie behoefte aan onderscheidende duurzame producten.
Voor supermarkten schuilt er wel een gevaar(tje) aan die kleinschalige foodproducenten: foodproducten die populairder worden en een plaats in het supermarktschap krijgen, komen daar aan de omzet van gevestigde merken en de eigen huismerken. Een voorbeeld zijn (regionale) speciaalbieren: vorig jaar steeg de totale afzet van bier in Nederland met 1,4%. De consumptie van speciaalbier klom hierbinnen met 12,6% fors sterker.
Kleine foodproducenten groeien verder
In de afgelopen vijf jaar steeg het aantal foodbedrijven met minder dan vijf medewerkers met 45% naar 3660. De groep kleine ondernemers steeg met 21% ook aanzienlijk sterker dan het aantal producenten in de totale foodsector. Met name het aantal kleine bierbrouwerijen steeg sinds 2011 met liefst 430%. Het aantal kleine bakkerijen van bijvoorbeeld cakes en taarten nam met 46% toe.
In de komende twee jaar zal het aantal kleinschalige foodbedrijven verder uitbreiden met 7% tot meer dan 4100 bedrijven eind volgend jaar, zo verwacht ABN AMRO.