De Nederlandse consument heeft in 2016 20,16 miljard euro uitgegeven online. Dat is een stijging van maar liefst 23 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.
Online grootste driver retailmarkt
In het vierde kwartaal alleen werd 6,15 miljoen euro uitgegeven, een groei van 27 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015. In totaal deed 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder minstens één online aankoop in het vierde kwartaal.
Aangezien de offline consumentenbestedingen in 2016 met 1 procent daalden, wil dat zeggen dat de online verkoop de grootste drijfveer is achter de groei van de totale bestedingen in de detailhandel in Nederland.
“De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016, dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3 procent.”
Stijgend consumentenvertrouwen
Bij GfK, dat het onderzoek voerde in opdracht van Thuiswinkel.org, zien ze een aantal factoren voor de snelle stijging van online bestedingen in 2016. “Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat”, aldus Gino Thuij van GfK.
De online bestedingen aan diensten groeiden in 2016 met 19 procent, terwijl dat bij producten 25 procent was. De vijf sectoren die het hardste groeiden in 2016 waren Schoenen & Lifestyle (44 procent), IT (33 procent), Food (33 procent), Telecom (31 procent) en Speelgoed (29 procent). In de sector Schoenen & Lifestyle werd in 2016 online 926 miljoen euro gespendeerd.