Online supermarkt Picnic verwacht dit jaar voor het eerst winst te maken. Nochtans waren experts er lange tijd van overtuigd dat het bedrijf, dat boodschappen gratis aan huis levert, nooit winstgevend zou zijn.
Weinig kosten
Picnic is ervan overtuigd dat het over heel 2017 heen voor een eerste keer winst zal maken. Dit terwijl de bezorgdiensten van de fysieke supermarkten, die vaak wel bezorgkosten vragen, vrijwel allemaal verlieslatend zijn.
Volgens Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, zijn er enkele eenvoudige redenen waarom het bij Picnic wel kan. “Wij maken geen kosten als het gaat om vastgoed voor winkels, caissières of vakkenvullers”, zegt hij aan Trouw. Daarnaast heeft Picnic vrijwel geen voorraden, wat ook flink kostenbesparend is.
“Onze bestelling gaat ’s avonds direct naar al onze leveranciers. Zij bezorgen vanaf zeven uur ’s ochtends alles bij ons distributiecentrum in Nijkerk. Dan wordt alles direct verdeeld over de mandjes voor de klanten. Alleen zaken als scheermesjes, zeep en wasmiddelen hebben we op voorraad.”
Goedkopere bezorging
Volgens Muller is ook de manier waarop de boodschappen worden bezorgd veel goedkoper. De bezorgers van Picnic rijden immers niet van klant naar klant, maar rijden rondjes, waardoor ze op verschillende tijdstippen door de straat van een klant komen. “We komen twee tot drie keer per dag langs de straat van de klant. Het blijkt dat mensen het prima vinden om zich aan die tijdstippen aan te passen.”
Picnic wil dit jaar niet alleen winst maken, het gaat ook fors uitbreiden. Alles samen moeten er dit jaar tien tot vijftien nieuwe steden toegevoegd worden, waarvan al zeven in april. Dan zullen de elektrische wagentjes van Picnic te vinden zijn in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn.