Desgevraagd willen zowel C1000 als Edeka niets bevestigen, maar ook niets ontkennen. “Er is nu geen sprake van een overname door Edeka”, reageert C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep, die verder geen commentaar geeft op de vraag of er een officieel bod is uitgebracht. Ook haar Duitse collega houdt de kaarten tegen de borst. “In principe leveren wij geen commentaar op elke suggestie op welke mogelijke toekomstige projecten dan ook”, verklaart Michaela Fischer-Zernin namens Edeka.
‘Een zeer serieuze kandidaat’
De Duitse marktleider heeft dit najaar nog gemeld op zoek te zijn naar verdere groei. LebensmittelZeitung stelt dat Edeka ook heeft gezegd dat buitenlandse expansie tot de mogelijkheden behoort.
Ondanks het officiële standpunt van ‘bevestigen noch ontkennen’ willen insiders binnen C1000 tegen RetailDetail bevestigen dat Edeka “een zeer serieuze kandidaat” is. En dat ben je alleen als je een substantieel bod doet, en strategisch een goede match bent voor de Amersfoortse ondernemersorganisatie.
Ondernemersbolwerk
Een goede match is Edeka alvast zeker. Edeka vertegenwoordigt in Duitsland een detailhandelsomzet van ruim 39 miljard euro (tien keer de omzet van C1000). Dit realiseert Edeka via 6300 winkels, waarvan er 4500 door zelfstandig ondernemers worden uitgebaat. Netto discountwinkels vertegenwoordigen een detailhandelsomzet van 10,4 miljard euro, de zelfstandige detailhandel is goed voor een omzet van 18,4 miljard euro.
Als Edeka erin slaagt C1000 over te nemen onstaat het sterke ondernemersbolwerk waar veel Nederlandse zelfstandige ondernemers altijd van hebben gedroomd. Zij hebben dit echter niet op eigen kracht kunnen realiseren, maar hebben zo te zien een sterke buitenlandse partij nodig die weet hoe het is om met ondernemers om te gaan.