Het outletcenter in Roermond wordt volgende maand opnieuw uitgebreid met vijftig nieuwe winkels en restaurants. Ondertussen zeggen de handelaars in de binnenstad niet meer bestand te zijn tegen de grote concurrentie.
Verkeersproblemen
Nochtans blijkt uit cijfers dat ongeveer 20 procent van de miljoenen bezoekers ook zijn weg vindt naar de binnenstad, maar de handelaars vragen zich af of ze dan nog wel geld hebben om te spenderen.
“Ze verblijven gemiddeld zo’n vier uur in het outletcenter, wie gaat er dan nog in de binnenstad shoppen? Ja, de horeca profiteert er zeker wel van. Maar de andere ondernemers niet of nauwelijks”, zegt Wim Cox, ondernemer en bestuurslid van de BIZ, de club van ondernemers in de binnenstad van Roermond, aan De Telegraaf.
Ondertussen blijven consumenten uit de regio ook weg uit Roermond, vooral omdat ze denken dat de stad te kampen heeft met grote verkeersproblemen. “Dat is het ook een aantal keren per jaar, met name op Duitse feestdagen. Maar het is ook beeldvorming, die verkeerschaos rond Roermond. En omdat mensen uit de regio daarom wegblijven, staan de lokale ondernemers onder druk.”
Ook de gemeente ziet dat probleem en dus worden er een aantal aanpassingen gedaan rond mobiliteit, al moeten de lokale handelaars wel nog geduld hebben tot 2021 voor die allemaal afgerond zijn.
Ook vragen in Lelystad
In Lelystad stellen steeds meer lokale ondernemers en buurtbewoners zich eveneens de vraag of ze nog iets hebben aan het succes van het outletcentrum Bataviastad.
“Er werd ons voorgehouden dat we allemaal mee zouden profiteren, maar dat is in de praktijk niet zo. Het is een gemiste kans dat het zo ver van de binnenstad is neergezet. Maar waar we het meeste last van hebben is toch het prijsniveau. De winkeliers in de binnenstad kunnen alles voor de volle prijs aanbieden, maar wat niet wordt verkocht ligt even verderop voor dertig procent of meer goedkoper. Dat merken ondernemers”, Debbie Rijnierse namens de ondernemers in het centrum van Lelystad.