Hoe is Schoenenreus ontstaan?
RdL: Schoenenreus is van oudsher een familiebedrijf. De oprichter, de heer René Th. de Vroomen , ging in oktober 1969 in het Brabantse Uden met zijn bedrijf van start. Als zoon van een schoenmaker was het schoenenvak hem niet vreemd. Hij werkte als vertegenwoordiger in de schoenenbranche, maar raakte helaas werkloos omdat zijn werkgever failliet ging. Dit probleem moest zo snel mogelijk worden opgelost. Daarom startte hij op 29-jarige leeftijd een eigen bedrijf, genaamd Schoenenverkoop Nederland B.V.
De heer De Vroomen begon met de verkoop van schoenen in zijn eigen garage. Later breidde hij zijn bedrijfje uit door in het land diverse zaaltjes te huren om zijn collectie te presenteren. De zaken liepen zo goed dat in 1972 de eerste magazijnwinkel kon worden geopend in Apeldoorn. Drie jaar later telde Schoenenverkoop Nederland al 8 filialen.
Op 1 januari 1976 veranderde René de Vroomen de naam van zijn bedrijf in Schoenenreus en groeide de zaak onder andere door overnames van andere winkelformules.
In 2006 werd de 200ste winkel geopend. Schoenenreus werd daarmee een van de grootste zelfstandige retailers in de Benelux. In 2007 werd Schoenenreus overgenomen door ERSC (European Retail Shoe Company) en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Op 8 April jongstleden hebben we een afscheidsreceptie voor de oprichter georganiseerd. Na 32 jaar bouwen aan Schoenenreus heeft hij dit zeker verdiend!
Hoe “manage” je Schoenenreus?
RdL: Schoenenreus is een open, platte organisatie met korte communicatielijnen, die op één locatie in Uden is gehuisvest. Deze huisvesting is 10 hectare groot en bevat onder andere een volledig geautomatiseerd distributiecentrum, dat een capaciteit heeft van 30 000 artikelen per uur.
Dergelijke capaciteit is nodig als je bedenkt dat 10 000 000 artikelen de winkels verlaten. Een tot driemaal per week worden de meer dan 200 filialen beleverd. Dit is een noodzaak willen de filialen voldoende voorraad hebben, zodat er geen ‘nee’ hoeft te worden verkocht.
Eind 2008 ben je aan de klus van CEO begonnen. Wat heb je veranderd?
RdL: In eerste instantie heb ik gedaan wat ik wezenlijk vind in een nieuwe omgeving: een uitgebreide SWOT oefening. Alle middelen zijn ingezet om een duidelijk beeld te krijgen van wat de consument verwacht. Vervolgens zijn we in 2009 begonnen met het verder verbeteren van de business.
Ten eerste het bieden van een actueel assortiment voor de laagste prijs. We hebben meer A-merken toegevoegd en we houden ook meer ruimte in ons budget om ‘op het laatste moment’ actuele goederen te kopen, waar ook ter wereld. Dit moet mogelijk blijven om onze claim te kunnen waarmaken.
Ten tweede zijn onze communicatieactiviteiten meer in lijn gebracht met de gekozen positionering. Toen we in 2009 de resultaten kregen van het kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek, hebben we deze informatie gecombineerd met onze eigen sterktes en zo hebben we onze positie in de markt verduidelijkt. Deze positie wordt gekenmerkt door de nieuwe slogan “Altijd actueel, altijd de laagste prijs”. Dit zullen we communicatief verder uitdiepen, zodat het beeld helder wordt voor zowel de medewerkers als de consument.
Ook hebben we via een merkboek alle styling in kaart gebracht, van winkelpunt tot externe communicatie. Dit houdt in dat we de kleuren van Schoenenreus (geel/rood/blauwe blokjes) consequenter toepassen in alle reclame-uitingen en alles dezelfde “look-and-feel”krijgt.
Een derde ingreep is de actie ‘Schoon schip’ in de winkels, die we begin dit jaar hebben geïntroduceerd. Het doel van deze actie is om alle winkels er tiptop uit te laten zien en ervoor te zorgen dat alle winkels eenzelfde thema volgen.
Wie is de Schoenenreusklant?
Uit onze profielanalyse blijkt dat Schoenenreus een oververtegenwoordiging kent van (startende) gezinnen. Meer dan de helft van onze klanten bestaat uit gezinnen met kinderen. Vaak is er sprake van tweeverdieners.
Met deze onderzoeksgegevens kunnen we ons beter richten op de wensen en eisen van onze belangrijkste klantengroepen. Ik wil ervoor zorgen dat Schoenenreus een echte familiewinkel is en blijft waar iedereen zich thuis kan voelen: van jong tot oud, autochtoon of allochtoon en met kleine tot iets grotere beurs.
De top 5 van de meest verkochte productgroepen zijn achtereenvolgens damesschoenen, kinderschoenen, kleding, sportschoenen en herenschoenen.
Dus van ‘upgraden’ is geen sprake?
RdL: Zeker niet. Wij zijn en blijven een echte discounter! Maar wij voegen nu ook A-merken toe, waardoor de klant kan kiezen uit een nog ruimer assortiment.
Zijn folders nog steeds een belangrijk medium in de communicatie met de klant?
Folders blijven natuurlijk een enorm belangrijk medium. Toch zijn we inmiddels gestart met een Hyves- pagina, weliswaar nog in een pril stadium. Van België weet ik dat Facebook daar erg populair is.
Een webshop zit er bovendien aan te komen. We zullen ook nadenken over een nieuw winkelformaat om te implementeren vanaf 2012.
Wat zijn de plannen van Schoenenreus in Wallonië?
Schoenenreus opereert in Franstalig België onder de naam Shoegiant. We zijn niet ontevreden over de Franstalige winkels. De 3 daar gevestigde winkels deden het naar behoren, maar het folderbeleid met de gekende gemeentetaksen en de taalwissels noopten tot een andere aanpak ten opzichte van Vlaanderen en Nederland.
De crossmediale benadering, bestaande uit radio en gratis pers, werkten prima, maar de handling voor de drie winkels (waarvan er een afbrandde) heeft Schoenenreus doen beslissen om zich vooral te concentreren op Nederland en Vlaanderen. Er zijn nog veel plekken waar we ons willen vestigen in het Nederlandstalig gebied. Bijvoorbeeld in Vlaanderen is er nog veel groeipotentieel buiten onze 30 winkels. Wanneer we dit alles hebben verwezenlijkt, kunnen we wellicht in andere talen gaan denken!