Dat schrijft dagblad De Telegraaf op basis van een bron binnen de marketingwereld. De start beperkt zich waarschijnlijk tot alleen een Nederlandse website, waarbij de afhandeling nog gebeurt in één van de omringende landen. Daarnaast komt er een marketingafdeling die ervoor moet zorgen dat het marktaandeel van Amazon in Nederland wordt vergroot.
De lancering van Amazon in Nederland heeft het potentieel de markt voor online winkelen in Nederland compleet op zijn kop zetten. Het bedrijf heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een boekwinkel tot een enorm online warenhuis met een omzet van 34,2 miljard dollar. Met de e-reader Kindle heeft het bedrijf bovendien een groot marktaandeel op de markt voor e-books. Recent werd onder de naam Kindle Fire ook een tablet gelanceerd die de concurrentie aangaat met de iPad en de Samsung Galaxy Tab.
In Nederland wordt op dit moment de rol van Amazon.com ingevuld door Bol.com. Dit bedrijf ziet de eventuele komst van Amazon evenwel niet als een bedreiging: Bol.com zegt dat er vooral nog veel omzet uit de winkelstraten naar online kan worden getrokken en dat andere webwinkels derhalve niet als de belangrijkste concurrenten worden gezien.