De fusiegroep Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2017 behoorlijke resultaten geboekt. Nederland toont sterke cijfers, maar in België blijven vooral de prestaties van de geïntegreerde winkels zorgwekkend.
Gemengd beeld
De kwartaalomzet ging met 3% omhoog naar 15,8 miljard euro, de bedrijfswinst (EBIT) klom met 8,1% tot 604 miljoen euro. Dit kwartaal werd er immers al voor 56 miljoen euro aan synergiën behaald. Het doel van Ahold Delhaize is om dit jaar zo 220 miljoen euro te besparen, tegen 2019 moet dat bedrag oplopen tot 500 miljoen euro.
In de Verenigde Staten weet de groep goed stand te houden ondanks hevige concurrentie en dalende prijzen. Er woedt immers een moordende prijzenslag tussen Walmart en Amazon, terwijl Lidl van start gaat in het marktgebied van Ahold Delhaize. Toch lijkt de synergie tussen Ahold USA en Delhaize America haar eerste vruchten al af te werpen.
In Europa is het beeld gemengd. Nederland presteert uitstekend met een omzetgroei van 3,9% tot 3,3 miljard euro en een stijgende operationele marge (van 4,7% naar 5%). Zowel Albert Heijn als bol.com hebben de wind mee. Anders is het gesteld in België, waar de omzet met 1,1% daalde tot 1,18 miljard euro en de bedrijfswinst met 6,7% daalde tot 28 miljoen euro. De operationele marge bedraagt 2,4%, wat vooral te wijten is aan achterblijvende prestaties van de eigen filialen van de retailer. De zelfstandige ondernemers (goed voor meer dan de helft van de Belgische omzet) deden het beter.
Om dat probleem aan te pakken, wil de groep in België meer dan 120 winkels verbouwen en moderniseren. Daarbij gaat het over een twintigal eigen winkels, maar ook over een honderdtal franchisewinkels.