Het Franse luxeconcern LVMH start een webshop voor zijn eigen luxemerken, maar het zal ook andere merken verkopen op 24Sevres.com.
Van start met 70 merken
Het nieuwe online verkoopplatform van LVMH, ’s werelds grootste luxegroep, zal vanaf de officiële start op 6 juni meteen actief zijn in zeventig landen. “De selectie van producten zal een doorslag zijn van de Parijse kijk op mode”, zegt Eric Goguey, algemeen directeur en oprichter van de webshop, aan het Franse persbureau AFP.
“De webshop zal zowel Franse als buitenlandse merken verkopen, waaronder 16 van de groep LVMH. Na de start met een beperkte herfst-wintercollectie, bestaande uit producten van zeventig merken, zal de site vanaf september uitbreiden tot een 150-tal merken”, vervolgt Goguey.
Behalve eigen topmerken als Vuitton, Dior, Céline, Givenchy, Loewe en Moynat zal de site ook Gucci, Prada, Burberry, Chloé, Valentino, Ferragamo, Etro en Marni verkopen en ook opkomende merken als AMI, Kitsuné, Proenza Schouler en Maison Michel aanbieden. “Nee, het was niet moeilijk om hen te overtuigen: de merken willen nu eenmaal verkopen waar hun klanten zijn”, klinkt het in Parijs.
De site zal “24Sevres.com” heten, een knipoog naar het adres van het legendarische Parijse luxewarenhuis Bon Marché, en pakt onder meer uit met een videoconferentie-optie die de klant live in contact brengt met een stylist die hem of haar bij de aankoop advies op maat kan geven, en dat in het Frans of het Engels. “Het is belangrijk dat de kwaliteit van de service van hetzelfde niveau is als die van de verkochte merken”, aldus nog Goguey.
Nog maar een begin
Met de webshop is een investering van “enkele miljoenen euro’s” gemoeid, een peulschil voor een groep die in het boekjaar 2016 een recordomzet van 37,6 miljard euro realiseerde, een stijging van 5% tegenover het jaar voordien.
En dat is nog maar een begin, klinkt het bij LVMH. De groep werkt nog aan meerdere projecten om de online verkoop aan te zwengelen. Op die manier wil LVMH, net als zijn concurrenten trouwens, inspelen op de groeiende vraag van zijn cliënteel naar digitale oplossingen en tegelijk nieuwe groeibronnen aanboren. Volgens een studie van de Boston Consulting Group realiseert het luxesegment vandaag nog altijd maar 7% van zijn verkoop online, cijfer dat tegen 2025 minstens zou verdrievoudigen.