De omzet van supermarktbedrijf Spar International is in het voorbije boekjaar (voor wisselkoerseffecten) met 4,5% gegroeid naar 33,1 miljard euro. Die groei was onder andere te danken aan de voortdurende expansie van de keten.
Sterke groei in nieuwe markten
Zo opende Spar voor het eerst winkels in Thailand en Albanië, maar breidde het ook uit in China en Rusland, waar het samenwerkt met nieuwe lokale partners. Ten opzichte van het einde van 2015 zijn er 369 nieuwe supermarkten geopend. In totaal telt Spar nu 12.545 winkels, goed voor een winkeloppervlakte van 7,2 miljoen vierkante meter.
Op de West-Europese markt groeide Spar met 4,8% en in de eurozone steeg de omzet naar 15 miljard euro, terwijl er ook in het Verenigd Koninkrijk sprake was van een omzetgroei van 8%. In Centraal- en Oost-Europa was er een opmars van 6,5%, terwijl de Russische markt met 7,7% de hoogte in ging.
In Azië wil Spar de komende vijf jaar 300 nieuwe winkels openen in Thailand. Spar telt momenteel al Aziatische 619 winkels, goed voor 1,2 miljoen vierkante meter winkelruimte (65.000 vierkante meter meer dan een jaar eerder).
Het doel van Spar is om ook in 2017 verder te blijven groeien, zowel in nieuwe markten als in de traditionele Europese markten.