Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.
Fysieke winkels relevant houden
Het Shopping Street Innovation Lab is een samenwerking tussen de Winkeliersvereniging Beethovenstraat, trendbureau HBMEO en de Hogeschool Amsterdam. Het doel is om het komende jaar verschillende innovaties uit te testen, zoals interactieve beeldschermen, smart stickers en zelfs robots die de klanten kunnen adviseren. De resultaten van de tests zullen onderzocht worden door de studenten van de hogeschool.
“De vraag was concreet wat er moet gebeuren om de fysieke winkelstraat relevant te houden. Retailers zien natuurlijk ook wel in dat ze stappen moeten zetten om traffic te blijven behouden. Kleine winkeliers hebben onvoldoende mogelijkheden om zelf innovaties te ontwikkelen. Wij helpen ze daarbij om in samenwerking met partners nieuwe innovaties naar de winkelstraat te halen”, zegt Vincent van Dijk van HBMEO.
Er worden niet alleen enkele nieuwe technologieën getest, maar ook een aantal nieuwe vormen van dienstverlening, zoals ‘same day delivery’. Het is mogelijk dat het project na een jaar nog verlengd wordt, als dat nodig blijkt voor het onderzoek. “We willen straks weten wat voor effect al deze innovaties hebben opgebracht. Niet alleen de Beethovenstraat kan daarvan profiteren, maar de totale retailbranche”, aldus Van Dijk.