De rechtbank heeft een rechtszaak van F1-piloot Max Verstappen tegen online supermarkt Picnic afgewezen. Het management van de autocoureur had een schadevergoeding gevraagd vanwege een reclamefilmpje met een lookalike van Verstappen.
Parodie
In het reclamefilmpje is te zien hoe iemand die sterk lijkt op Verstappen, gekleed in een racepak boodschappen levert voor Picnic. Het filmpje was een parodie op de reclame van Jumbo, dat een officiële samenwerking heeft met Verstappen.
Jumbo zelf had weinig problemen met de reclame en ondernam ook geen gerechtelijke stappen, maar het management van Verstappen was minder tevreden. “Er is oneigenlijk gebruikgemaakt van het beeldmerk van Max Verstappen en daar zijn wij niet blij mee”, liet een woordvoerder bestaan.
Daarop eiste het dan ook een schadevergoeding van maar liefst 350.000 euro, het bedrag dat Picnic had moeten betalen als ze Verstappen echt hadden ingehuurd. De rechtbank in Amsterdam ging echter niet in op die vraag. Volgens de rechter was er onvoldoende bewijs van reputatieschade voor Verstappen en is er dus geen enkele reden voor een schadevergoeding.