Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.
Geen prijzen
De nieuwe winkel, ondertussen al de zevende boekwinkel van Amazon, bevindt zich in het Time Warner Centre in Manhattan en heeft een oppervlakte van 370 m². De invulling van de winkel zal, naast een aantal kleine innovaties, voor de meeste bezoekers aanvoelen als een traditionele boekwinkel. Dat is alvast de kritiek die een aantal analisten hebben op de nieuwe winkel: voor een gewone klant voegt de boekwinkel van Amazon te weinig toe, al zijn er een aantal nieuwigheden die niet overal te vinden zijn.
Zo wordt er in de winkel niet met cash geld gewerkt: klanten scannen de prijzen met hun smartphone en betalen hun boeken bij zelfbedieningskassa’s. Abonnees van Amazon Prime betalen in de winkel bovendien de prijs die ze ook online zouden moeten neertellen. Voor andere klanten geldt de normale prijs. Dat wil ook meteen zeggen dat er in de hele winkel geen enkel prijskaartje te vinden is, wat het voor sommigen net dat tikkeltje te omslachtig maakt.
Data
Voor de aangeraden titels wordt er gebruik gemaakt van de data die Amazon verzamelt in zijn online winkel. Zo is er bijvoorbeeld een assortiment te vinden dat bestaat uit boeken die op minder dan drie dagen werden uitgelezen door gebruikers van Kindle en in het hele assortiment is geen enkel boek te vinden die op Amazon minder dan vier op vijf sterren krijgt.
Analisten vragen zich toch af wat Amazon met deze winkel toevoegt aan een markt waarin al zoveel boekwinkels de deuren hebben moeten sluiten, net omdat steeds meer consumenten hun boeken kopen bij webshops als Amazon. Bovendien is het assortiment in de winkel vrij beperkt en vanwege de kleine winkeloppervlakte voelt alles ook vrij krap aan. Eén bezoeker noemt de winkel dan ook geen volwaardige boekwinkel, maar gewoon een ‘pick-up-and-go’.