Voor de vijfde maal publiceert Kantar Worldpanel zijn top-50 van populairste wereldmerken. Daarin is Unilever dominant aanwezig, maar Coca-Cola blijft stevig op de eerste plaats staan, gevolgd door Colgate en Lifebuoy.
Unilever presteert sterkst
Geen half werk in het jaarlijkse Brand Footprint rapport van marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel: de researchers peilden naar de populariteit van wel 15.300 merken in 200 categorieën in 43 landen op vijf continenten, die samen 73% van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Consumentenvoorkeur drukken ze daarbij uit in Consumer Reach Points (CRP’s): die geven weer hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar.
Dat leidt tot een top-50 van de grootste wereldmerken, waarin Unilever met wel dertien merken vertegenwoordigd is: Lifebuoy (3), Sunsilk (10), Knorr (11), Dove (12), Lux (13), Sunlight (14), Pepsodent (18), Surf (27), Rexona (28), Vim (29), Brooke Bond (34), Close Up (42) en Lipton (48).
Weinig verschuivingen
In de top tien zijn er weinig verschuivingen: de enige nieuwkomer is Sunsilk, dat Knorr van de tiende plaats verdringt. Opmerkelijk is wel dat in deze top tien slechts drie merken hun CRP-puntenaantal wisten te verhogen: Colgate, Nestlé en Sunsilk. De andere merken trappelen ter plaatse of gaan achteruit.
Ook buiten de top-10 zijn er nog een reeks sterke stijgers: met name Dettol, Vim, Brooke Bond, Sunlight, Rexona, Barilla, Pepsodent, Danone en Surf.
De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel
Rang | Merk | Fabrikant |
1 | Coca-Cola | The Coca-Cola Company |
2 | Colgate | Colgate-Palmolive |
3 | Lifebuoy | Unilever |
4 | Maggi | Nestlé |
5 | Pepsi | PepsiCo |
6 | Nescafé | Nestlé |
7 | Lay’s | PepsiCo |
8 | Indomie | Indofood |
9 | Nestlé | Nestlé |
10 | Sunsilk | Unilever |
Lees ook: Hoe sterke FMCG-merken groeien