In 2016 is de online verkoop van ‘fast moving consumer goods’, producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.
Verenigde Staten blijft voorlopig achter
De online verkoop van FMGC groeide het snelste in enkele grote markten in Azië, zoals China (+53%) en Zuid-Korea (+40%). In Zuid-Korea wordt ondertussen net geen 20% van FMCG online gekocht. In Europa deden vooral Spanje (+29%) en Portugal (+24%) het goed, maar ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was er nog steeds sprake van een groei van 8%.
In de Verenigde Staten zijn de cijfers minder indrukwekkend: daar wordt momenteel slechts 1,5% van dergelijke producten online gekocht. Dankzij initiatieven van onder andere Amazon en Walmart moet daar de komende jaren wel verandering in komen.
Grotere uitgaven online
Het is ook geen verrassing dat Zuid-Korea ook de dans leidt als wordt gekeken naar de hoeveelheid gezinnen die al eens online kopen. In 2016 steeg dat aandeel naar 69,4%, in China was dat ook 54,6%. Ter vergelijking, in het Verenigd Koninkrijk, de meest ontwikkelde Europese markt, is dat slechts 27,5%. Gezinnen in het Verenigd Koninkrijk doen wel het vaakst online aankopen, namelijk 15,4 aankopen per jaar. In Zuid-Korea zijn dat 15,2 aankopen per jaar.
De gemiddelde uitgave is online wel stukken hoger dan offline. Vooral in het Verenigd Koninkrijk waar online 4,5 keer meer wordt uitgegeven per aankoop dan offline. Ook in landen als Spanje, Frankrijk en Zuid-Korea wordt per online aankoop meer dan twee keer zoveel uitgegeven dan offline.
“E-commerce is goed voor 4,6% van de FMCG-markt wereldwijd, maar is wel goed voor 35% van de groei”, zegt Eric Batty van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel, dat verantwoordelijk is voor dit onderzoek. “E-commerce bereikt dan nog maar een klein deel van de consumenten, maar het is niet verrassend dat producenten fors investeren in dit kanaal.”