Het Duitse Delivery Hero, moederbedrijf van maaltijdbezorger Foodora, trekt naar de aandelenbeurs. Het hoopt met die beursgang ongeveer 450 miljoen euro op te halen, om de strijd met het Nederlandse Takeaway aan te gaan.
Concurrentiestrijd
Vooral in Duitsland, een bijzonder belangrijke markt voor maaltijdbezorgers, zijn Takeaway en Delivery Hero in een verwoede strijd verwikkeld. In het eerste kwartaal kreeg Takeaway in Duitsland 47% meer bestellingen te verwerken, maar de omzet van Delivery Hero ging er zelfs met 68% op vooruit.
Ondanks die sterke groei is er bij Delivery Hero amper sprake van winstcijfers. Enkel in Scandinavië en Turkije hield het wat geld over boven de streep. Dat het ondanks die sterke groei toch verlies lijdt, heeft te maken met de zware marketingkosten die gepaard gaan met de concurrentiestrijd die gevoerd wordt. Bij Takeaway klinkt eenzelfde geluid: dat maakt in thuismarkt Nederland wel winst, maar lijdt over heel de lijn wel nog steeds verlies.
Overnames
Een belangrijke aandeelhouder van Delivery Hero, dat in 2011 werd opgericht, is Rocket Internet: dat heeft momenteel 35% van de aandelen in handen. De Zuid-Afrikaanse technologie investeerder Naspers heeft een belang van ongeveer 10%.
Naast autonome groei probeert Delivery Hero ook stappen te zetten met overnames. Zo nam het eind vorig jaar nog Foodpanda, dat ook al deels in handen was van Rocket Internet, over. De totale omzet groeide in 2016 met 71% naar 347 miljoen euro, terwijl ook het aantal bestellingen met 52% de hoogte in schoot, naar bijna 200 miljoen.