Nutella heeft een algoritme gebruikt om maar liefst 7 miljoen nieuwe designs te maken van het label op de verpakkingen. Elk label werd slechts één keer gebruikt en consumenten die zo’n pot kochten, hebben nu dus een uniek stuk in handen.
Nutella Unica
Het doel achter de campagne was om Nutella “even uniek en expressief te maken als de Italiaan zelf“. Omdat het niet doenbaar was om designers in te huren om zeven miljoen labels te maken, werd er besloten om gebruik te maken van een algoritme. De campagne, die de naam Nutella Unica mee kreeg, was een overdonderend succes: de potten met de unieke labels waren binnen een maand uitverkocht. Omwille van het grote succes wordt nu al geopperd dat de actie binnenkort ook in enkele andere Europese landen te vinden zal zijn.
Het succes van de campagne komt op een moment waarop Nutella en andere gebruikers van palmolie onder vuur komen te liggen, omdat het gebruik er van door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid wordt aangeduid als een mogelijk gezondheidsrisico, als het niet goed wordt verwerkt. Begin deze week kreeg moederbedrijf Ferrero wel nog gelijk in een rechtszaak tegen Delhaize, dat in een reclamecampagne had gewezen op het gevaar van palmolie.