Het bekende bierplatform RateBeer.com, dat jaarlijks ranglijsten publiceert van beste bieren en brouwerijen ter wereld, is voor een deel in handen gekomen van AB InBev. Tot grote verontwaardiging van een aantal kleinere bedrijven.
Deal doet wenkbrauwen fronsen
’s Werelds grootste bierbrouwer heeft via zijn investeringsfonds ZX Ventures een minderheidsbelang genomen in de website RateBeer.com. Aan de participatie zouden acht maanden van onderhandelingen vooraf zijn gegaan. De transactie zou al van oktober vorig jaar dateren, maar bleef al die tijd onder de radar. Welk bedrag met de deal gemoeid is, is niet bekend.
Toen het nieuws enkele dagen geleden op Amerikaanse nieuwssites begon op te duiken, werd dat op flink wat wenkbrauwengefrons onthaald. Tal van vooral kleinere brouwerijen ‑ waarvan een groot aantal hun naam en faam te danken heeft aan de ratings van de populaire site ‑ reageerden meteen verontwaardigd.
In die mate dat CEO Joe Tucker zich al snel geroepen voelde om te verduidelijken waarom hij gekozen heeft voor ZX Ventures: “Hun kennis van technologie, hun bestaande technologische middelen, hun liefde voor bier, hun enthousiasme en respect voor de biercommunity, hun inzicht in de verschillende bierculturen wereldwijd, de stabiliteit van hun bedrijf en hun verbintenis om onze zelfstandigheid te vrijwaren, maakten van ZX de best mogelijke partner“, zo schrijft hij. “Ik besef dat dit voor velen als een verrassing komt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik de best mogelijke beslissing heb genomen.”
Lang niet iedereen denkt daar ook zo over: leden van de website stellen kritische vragen over de invloed van de Belgisch-Braziliaanse brouwer, terwijl een aantal kleinere brouwerijen RateBeer.com de wacht aanzegt. Onder meer de eigenaar van de Amerikaanse brouwerij Dogfish Head heeft al gevraagd om zijn bieren van de ratingwebsite te halen, en volgens zakenkrant De Tijd heeft ook de Brusselse geuzebrouwer Cantillon een gelijkaardige boodschap de wereld ingestuurd.