De Franse drankengroep Rémy Cointreau heeft een uitstekend boekjaar achter de rug, met dank aan zijn cognac Rémy Martin en een groeiende populariteit in Amerika en China.
Bijna 1,1 miljard euro omzet
Rémy Cointreau verkocht in zijn gebroken boekjaar (tot eind maart 2017) voor 1,095 miljard euro aan sterkedrank en likeur: een groei met 4,2% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst spurtte zelfs 85,7% hoger om af te klokken op 190,3 miljoen euro. Exclusief eenmalige effecten groeide de nettowinst nog altijd met ruim een vijfde (+22,3%) tot 135 miljoen euro.
Vooral Maison Rémy Martin, de cognacpoot zeg maar, is goed bezig: de omzet groeide liefst 9,2% tot 707,5 miljoen euro met dank aan “uitmuntende prestaties” in Amerika en Azië. In China spreekt de groep zelfs van een “aanzienlijke versnelling van de privéconsumptie tijdens de tweede helft van het boekjaar”.
De andere dranken (denk aan Cointreau, Metaxa of Mount Gay) lieten een zeer bescheiden groei van 0,9% optekenen en zijn goed voor een omzet van 276,3 miljoen euro. Al hoort daar wel een kanttekening bij: de resultaten houden geen rekening met de omzet van Passoa: die likeur werd vorig jaar ondergebracht in een joint venture onder de controle van Lucas Bols.
De omzet van de zogeheten ‘partnermerken’ ‑ producten van derden, waarvoor Rémy Cointreau de verkoop verzorgt ‑ ging 67% achteruit en vertegenwoordigt nu nog amper twee miljoen euro. De Fransen verdeelden tot voor kort de champagnes van Piper-Heidesieck en Charles Heidesieck in Frankrijk, België en op luchthavens, maar dat contract is intussen beëindigd.