Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.
Consument investeert weer
De totale omzet van Hornbach groeide in 2016 met 4,9% naar 3,94 miljard euro. In Nederland was er voor het tweede jaar op rij sprake van een tweecijferige omzetgroei: “Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit.”
Ook op vlak van e-commerce presteert Hornbach goed, met ‘bovengemiddelde’ groeicijfers tot gevolg. Ondertussen is Hornbach in zes Europese landen online te vinden. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘customer journey’ op professionele wijze.”
Twee nieuwe Nederlandse vestigingen
Dankzij die sterke omzetcijfers steeg ook de EBIT van Hornbach met 14% naar 156,8 miljoen euro. Vanwege een hogere belastingdruk ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst wel met 8% naar 89,9 miljoen euro.
Het deelconcern Hornbach Baumarkt, dat de 156 bouwmarkten en tuincentra van de groep samenbrengt, groeide in 2016 met 5%. In de markten buiten Duitsland was er een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%, terwijl in Duitsland de vergelijkbare omzet met 1,4% de hoogte in ging.
Ook dit jaar blijft Hornbach werk maken van expansie, met onder andere de opening van twee nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.