Acties en marges
Met de app voor de smartphone (zowel voor de iPhone als voor Android-toestellen) kan de consument overzicht houden over alle acties en aanbiedingen. Ook bevat de app een receptenzoeker, ter inspiratie van de consument en wellicht ter verbetering van de marge. De app moet immers niet alleen het promotionele voordeel voor de klant vergroten, maar ook de margemix van de ondernemers in het oog houden.
Vraag is of deze apps niet vooral de koopjesjagers belonen en daarmee ten koste gaan van de marge. Volgens C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep valt dat wel mee: “Promoties en acties zijn belangrijk voor C1000 en onze klanten. Dat we ook onze promoties en acties koppelen aan onze apps is niet meer dan logisch. Belangrijk is de integratie tussen onze online en offline communicatie.”
Optimale looproute en andere slimme opties
Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid die de app biedt om boodschappenlijstjes te maken vanuit aanbiedingen, recepten en de door de consument zelf (eerder) ingevoerde boodschappen. In de winkel kan de app voor de klant dan de optimale looproute selecteren en de boodschappen – die door de klant kunnen worden afgevinkt – dienovereenkomstig presenteren.
Een volgens C1000 unieke eigenschap is de mogelijkheid om via de app boodschappenlijstjes met gezinsleden, collega’s en vrienden te delen. “Zo kan er op het laatste moment nog iets vanuit huis worden toegevoegd en is het lijstje dus altijd up to date”, aldus C1000. Zodra een product op het boodschappenlijstje wodt geplaatst, toont de app slimme opties. “Bijvoorbeeld dat sperziebonen in de aanbieding zijn, op het moment dat er groente aan het lijstje wordt toegevoegd.”
Keukenstand
De app voor de iPad kan in de winkel worden gebruikt, maar dient ook ter ondersteuning van de consument thuis. Door de app op de ‘keukenstand’ in te stellen, kunnen consumenten een recept uitkiezen en het stap voor stap doorlopen. Ook heeft de app een kookwekker en zijn er tal van instructiefilmpjes beschikbaar, die in woord en beeld de bereidingswijze van gerechten tonen. Ook kan de consument met de app makkelijk door de C1000-folder bladeren.
Lokaal aanpassen
Alle C1000-ondernemers kunnen de apps aanpassen aan de eigen, lokale situatie om eigen aanbiedingen toe te voegen of de consumenten te informeren over lokale acties of lokaal gewijzigde openingstijden. Ook de meest optimale looproute voor de klant is op de lokale winkel afgestemd.
De app is een vervolgstap in C1000’s digitale marketingstrategie, waarvan de vernieuwde website in september 2011 het eerste resultaat was. De ontwikkeling van de app heeft negen maanden geduurd. De app is eind 2011 getest bij enkele ondernemers en daarna konden testpanels van consumenten hun mening geven. Over de kosten van het hele verhaal doet C1000 geen uitspraak.
“Een C1000-app was al langer een grote wens van veel ondernemers”, zegt Van Wezep. “We hebben vooral gekeken naar de wensen van onze klanten in de ontwikkeling van de app. Samen met de C1000-ondernemers hebben we gekeken welke ontwikkelingen er bij klanten zijn en wat hun behoefte is.”