Supermarktketen Coop heeft besloten om de opzet van zijn statiegeldactie aan te passen. Daarbij kunnen klanten al jaren hun statiegeld aan het goede doel schenken, waarbij het bedrag verdubbeld wordt door Coop. Dat leverde sinds 2009 al 1,6 miljoen euro aan giften op.
Per jaar meer dan 1.000 goede doelen
Tot nu toe ging dat geld steevast naar enkele grote nationale goede doelen, maar sinds deze week wil Coop vooral een groot aantal lokale goede doelen steunen. “Dit heeft ook de voorkeur van onze klanten. Voortaan komen er ieder kalenderjaar per winkel vier goede doelen aan bod – ieder kwartaal één – ruim duizend per jaar. Coop verdubbelt de opbrengst van alle acties. Doelen kunnen zich gedurende het hele jaar via onze website per vestiging aanmelden voor de statiegeldactie”, aldus manager coöperatiezaken Hans Stapel in een persbericht.
Klanten van Coop kunnen via de website ook meestemmen om te bepalen welke goede doelen mogen profiteren van de actie. De eerste actie is afgelopen maandag alvast gestart en klanten van de 262 filialen van Coop kunnen nu dus hun statiegeld schenken aan een goed doel uit de buurt, waarbij elke winkel een ander goed doel zal steunen.