Fietsenwinkel.nl heeft zijn vijftigste fysieke winkel geopend: een opmerkelijke expansie voor de keten, die met Nieuwjaar nog amper aan elf vestigingen in België en Nederland zat.
Complementair met webshop
Fietsenwinkel.nl startte in 2012 als een webshop, met toen slechts één fysieke vestiging. In 2016 werd echter besloten om daar verandering in te brengen en aan het einde van dat jaar waren er al 11 winkels van de keten. Daar zijn er dit jaar nog eens 39 bij gekomen, wat het totaal nu op 50 vestigingen brengt.
Volgens Fietsenwinkel.nl zijn de winkels nodig, omdat de meeste klanten een fiets nog steeds willen zien en voelen, voor ze overgaan tot een aankoop. “Wij zien onze online webshop en fysieke winkels nadrukkelijk als complementair. Klanten beginnen hun oriëntatie op onze website, komen voor deskundig advies en een testrit naar onze winkel, waarna ze uiteindelijk de aankoop doen”, zegt CEO Bastiaan Hagenouw.
Om voldoende ruimte te hebben, onder andere voor het testparcours, kiest Fietsenwinkel.nl steevast voor locaties aan de rand van de stad. Toch moeten de winkels voor iedereen goed bereikbaar blijven. “In januari 2017 hadden we ons tot doel gesteld dat 90% van consumenten binnen 30 minuten rijden bij een van onze winkels moest kunnen zijn, voor het eind van dit jaar. Dit streven hebben we met de opening van onze 50ste winkel nu al behaald” aldus Hagenhouw.
Fietsenwinkel.nl maakt deel uit van de International Bike Group, die naast België en Nederland ook actief is in Denemarken, Noorwegen en Zweden. De groep beschikt in België en Nederland samen ook over meer dan 270 servicepunten, om klanten ook na de aankoop te ondersteunen.