Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.
Commissie op verkoop, niet op click
Het oude model was onder druk komen te staan van onder andere Google Shopping, waarbij in de zoekresultaten al onmiddellijk verschillende prijzen zichtbaar zijn. Daarbij leefde Beslist.nl, dat ook over een Belgische variant beschikt, van het aanleveren van klanten die via de vergelijkingssite doorklikten naar de webshops.
Daarom zullen klanten binnenkort op de website van Beslist.nl zelf hun bestelling al kunnen plaatsen en betalen, waarbij de afhandeling wel nog steeds wordt gedaan door de handelaars zelf. Voor elke bestelling die wordt gedaan moet de verkoper een commissie betalen, en Beslist.nl mag de klantgegevens ook gebruiken voor online marketing. Producten zullen per aanbieder ook een eigen pagina krijgen en niet langer een lijst tonen met alle mogelijke prijzen.
Onderscheiden op basis van content
“Hierdoor kunnen nu ook webshops met vergelijkbare producten, zoals elektronica en computers, zich bij ons onderscheiden op basis van content. Deze uniformiteit versterkt de totale winkelbeleving en verbetert het overzicht voor de consument”, aldus een woordvoerster van Beslist.nl aan Emerce.
Webshops zullen in de toekomst dan ook moeten voldoen aan een aantal criteria voor ze hun producten op de website mogen plaatsen. Daarbij verdwijnen vanaf 1 oktober ook de Startersaccounts, waarmee kleinere webwinkels zich gratis kunnen aansluiten op Beslist.nl.