De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.
Te kleine vijver
In de sector werken momenteel 125.000 mensen, waarvan ruim 20.000 hoger opgeleide mensen met specifieke e-commerceskills, 80.000 medewerkers ondersteunend personeel en nog eens meer dan 20.000 zelfstandigen met een webwinkel.
Vooral de vijver aan hoog opgeleide mensen, waarbij het gaat over specialisten op vlak van online marketing, webshopmanagement of -logistiek, softwareontwikkeling en data-analyse, blijkt veel te klein te worden.
De voorbije zes maanden waren er binnen e-commerce meer dan 7.800 vacatures, waarvan 77 procent voor mensen met een hoger diploma. De uitstroom in het hoger onderwijs is echter nog niet van die aard dat de groei aan vacatures kan gevolgd worden.
Meer opleidingen nodig
“We werken samen met 13 grote hbo-instellingen in Nederland. Ondanks de goede stappen die zij maken in het moderniseren van hun curriculum, is de uitstroom vanuit deze opleidingen nog niet voldoende om te voorzien in de behoefte vanuit het bedrijfsleven. Versnelde uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om de online groei van het Nederlandse bedrijfsleven bij te kunnen houden”, zegt Sophie van Rooij, programmamanager Thuiswinkel e-Academy bij Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uitvoerde.
Om het tekort aan personeel op te lossen, wil vier op de tien werkgevers de eisen aanpassen en neemt het mensen aan met minder werkervaring waarna er wordt gezorgd voor interne of externe bijscholing. Drie op de tien wil de vacature-eisen echter niet aanpassen.
Terwijl er in Nederland een tekort is aan personeel, wordt er in België net gewag gemaakt van een hoop banen die verloren gaan naar het buitenland. De hoge loonkosten en het ontbreken van nacht- en zondagswerk zouden er volgens handelsfederatie Comeos voor zorgen dat er 13.000 tot 15.000 banen verloren gaan.