Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.
Weinig vertrouwen bij bedrijven
Uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat in de EU slechts 40 procent van de retailers met meer dan 10 personeelsleden online verkoopt. Dat is net zoveel als in 2014. Bij bedrijven die naast de consument ook aan andere bedrijven verkopen, is dat zelfs maar een op de vijf.
Nog opvallender is dat heel wat winkeliers actief klanten weren uit andere landen. Het aantal webwinkels dat een betaling uit een andere lidstaat weigert, is vorig jaar met 8 procent gestegen. Het aantal bedrijven dat vertrouwen heeft in verkopen over de landsgrenzen heen, is slechts 27,2 procent. In eigen land stijgt dat wel naar 58 procent.
Consument toont wel vertrouwen
Bij de consument zien we dat er meer vertrouwen is in online shopping. In 2016 zegt 57,8 procent dat ze vertrouwen hebben in online aankopen in een ander land. Dat is 21,1 procent meer dan in 2014. In eigen land heeft zelfs 72,4 procent vertrouwen in online shoppen. Ook dat is een stijging van 12,4 procent ten opzichte van twee jaar geleden.
“De consument omarmt online, maar retailers zijn terughoudend. Het blijkt nog steeds moeilijk om ook online te opereren vanuit het traditionele bedrijfsmodel”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.
Het aantal consumenten dat online winkelt is de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 55 procent. Daarbij doet Noordwest-Europa het een stuk beter dan Zuidoost-Europa met als uitschieters het Verenigd Koninkrijk (82,6 procent) en Roemenië (11,6 procent). Van alle Europese online klanten koopt ruim 17 procent ook in andere lidstaten. 11,3 procent kijkt ook al eens buiten de EU.