De omzet van voedingsbedrijf Kraft Heinz is in het tweede kwartaal licht gedaald, ook op vergelijkbare basis, maar het Amerikaanse bedrijf slaagde er wel in om de winstgevendheid fors op te krikken.
Lagere kosten
In het tweede kwartaal kwam de omzet van Kraft Heinz uit op 6,7 miljard dollar (5,6 miljard euro), 1,7% minder dan een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er sprake van een terugval van 0,9%. Promoties in Noord-Amerika en Europa zorgden er ook voor dat er een negatieve impact van 0,4% was omwille van lagere prijzen.
Daarnaast steeg de nettowinst wel met 50,5% naar 1,16 miljard dollar (975 miljoen euro). Die hoge winst is vooral te danken aan kostenbesparingen die binnen Kraft Heinz werden doorgevoerd: het bedrijf gaf eerder al aan tot en met 2018 de jaarlijkse kosten met 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro) te willen verlagen.
Ondanks de lagere omzet ten opzichte van een jaar eerder, deed Kraft Heinz het wel beter dan in het eerste kwartaal. “Zoals verwacht zijn de resultaten van het tweede kwartaal beter dan die van het eerste kwartaal, en we verwachten dat dit momentum zich ook zal doorzetten in de tweede helft van het jaar”, zegt CEO Bernardo Hees.