Het keurmerk krijgt als naam ‘Super Supermarkt Keurmerk’ en werd gepresenteerd op de nieuwjaarbijeenkomst van de organisatie. “Met dit label laten ondernemers zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, lokaal betrokken zijn en duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan”, stelt Patricia Hoogstraten van Het Vakcentrum tegen Distrifood.nl. Het keurmerk is louter bedoeld voor supermarkten die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd en staat niet open voor filialen.
Aan certificering gaat een uitgebreide keuring vooraf, waarin wordt gekeken of supermarkten voldoen aan criteria op het gebied van energieverbruik, assortimentssamenstelling, veiligheid, afvalbeleid, transport, lokale meerwaarde en personeelsbeleid. De keuringen worden uitgevoerd door een onafhankelijk instituut en moet iedere twee jaar worden vernieuwd. Winkeliers betalen duizend euro voor de keuring, al is deze voor de eerste honderd winkeliers gratis. Volgens het Vakcentrum doen ondernemers vaak veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar is het moeilijk dit duidelijk te communiceren. Het keurmerk moet daarbij nu helpen.
Hoe het logo er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.