De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? “Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen.”
Ook verse voeding
De beslissing van Aldi om zijn online services sneller uit te breiden, is ongetwijfeld een reactie op de overname van Whole Foods door Amazon, wat toch een lichte paniek heeft veroorzaakt bij de verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten. Door de samenwerking met Instacart aan te gaan, anticipeert Aldi ongetwijfeld op gelijkaardige plannen van Whole Foods en Amazon in de nabije toekomst.
Voorlopig is de service van Aldi wel enkel beschikbaar in Los Angeles, Atlanta en Dallas, maar mogelijk volgen er snel enkele andere steden. Klanten kunnen trouwens niet enkel droge voeding en non-food bestellen: ook verse voeding wordt zonder problemen aan huis geleverd.
Aldi volgt zo het voorbeeld van Ahold Delhaize, dat al langer met Instacart samenwerkt. Het bedrijf profileert zich als een soort “Uber voor boodschappen”, waarbij gebruikers snel en eenvoudig via hun smartphone online bestellingen van supermarkten aan huis kunnen laten leveren voor een meerprijs van 4 dollar. Het bedrijf is al actief in 1.200 Amerikaanse steden en heeft momenteel een waarde van 3,4 miljard dollar. Het werd pas in 2012 opgericht door Apoorva Mehta, een voormalige medewerker van Amazon.
Instant Pickup
Amazon van zijn kant blijft ook niet stil zitten en lanceert Instant Pickup: daarmee moeten klanten kleine bestellingen al na twee minuten kunnen afhalen. Daarbij richt het zich vooral op impulsaankopen, die de klant onmiddellijk wil en waarvoor hij niet wil wachten tot het wordt geleverd. Wanneer een bestelling wordt geplaatst, ontvangt de klant een streepjescode op zijn smartphone, waarmee hij een kluisje kan openen, waar dus al na twee minuten zijn bestelling moet zijn te vinden. Het aantal producten dat zo besteld kan worden, is voorlopig wel nog erg beperkt.