In 1887 begon Albert Heijn een winkeltje in Zaandam. Dat werd de basis voor de 865 winkels (waarvan er 212 eigendom zijn van franchisers) die, 125 jaar later, onder AH-vlag worden geëxploiteerd. Volgens de keten is dat reden genoeg voor een feest dat Albert Heijn niet op één locatie en één moment viert, maar het hele jaar door.
Feest zonder wanklanken
Als het aan Van Vliet ligt, horen bij dat Albert Heijn-feest geen wanklanken, dus ook niet de fricties tussen de AH-organisatie en de franchisers die in de afgelopen maanden prominent in de mediaschijnwerpers hebben gestaan.
“Op 1 februari hebben we in Koninklijk theater Carré een fantastische kick off gevierd met 1600 mensen en daarbij waren ook de franchisers aanwezig”, zegt Van Vliet. “Het merk is sterk. Albert Heijn is de beste formule en de ondernemers voeren het merk uit zoals de bedoeling is. AH Made (van franchiser Twan van Meel, red.) is gisteren nota bene tot beste AH-winkel uitgeroepen.”
Na de zomer een feestweek
Albert Heijn heeft ervoor gekozen om het 125-jarig jubileum op verschillende momenten in het jubileumjaar 2012 te vieren. Hoogtepunt wordt een feestweek waarin overal het feest van Albert Heijn wordt gevierd. “Dat kan in principe op alle 865 locaties”, zegt Van Vliet. “Ook in de winkels in België en bij AH to go. De manier waarop, dat kunnen de winkels zélf invullen en wij stellen een budget beschikbaar.”
Van Vliet denkt niet dat Albert Heijn op deze manier de centrale regie uit handen geeft. “Er zijn duidelijke afspraken over de manier waarop we met het merk Albert Heijn omgaan. Ook ligt de week vast waarin het feest zal plaatsvinden. Verder is er een oneindige vrijheid over de manier waarop je als filiaal of franchiser dit feest wilt vieren. Het gaat in die week om een uiting van lokale betrokkenheid; een feest, samen met klanten en buren.”
Het goede doel
Albert Heijn heeft een speciaal jubileumlogo laten ontwerpen waarin de “acht werelden van Albert Heijn” zijn verwerkt. Ook zal de jarige uitpakken met een kookboek met recepten van zowel medewerkers als klanten, en een hieraan gekoppelde activiteit waarin klanten letterlijk bij Albert Heijn aan tafel mogen aanschuiven.
Bovendien steunt Albert Heijn het goede doel. Van Vliet: “Sinds een aantal jaren werken we samen met de voedselbanken die we vanuit de distributiecentra beleveren met producten die nog goed te consumeren zijn. De voedselbanken hebben een stichting opgericht voor kinderen uit hulpbehoevende gezinnen. Zij krijgen van ons op hun verjaardag een verrassingspakket.”
Gratis publiciteit
Ook het gamma viert mee: klassieke AH-huisproducten als hagelslag, chocoladerepen en Zaanse koeken worden voor de gelegenheid in een jubileumverpakking eenmalig opnieuw geïntroduceerd. Ook is er een spaaractie voor bewaarblikken, die bij AH de ’terugblikken’ worden genoemd.
Op 27 februari zal zelfs een serie postzegels verschijnen naar aanleiding van het AH-jubileum en eind mei worden op de publieke omroep twee documentaires over 125 jaar Albert Heijn uitgezonden. “Dit zijn initiatieven waaraan we wel meewerken, maar die niet door ons worden betaald”, benadrukt Van Vliet. AH wordt met andere woorden gratis publiciteit in de schoot geworpen, iets wat voor geen enkel ander Nederlands merk denkbaar zou zijn.
Thuis winkeltje spelen
Ondanks de unieke merkkracht is Van Vliet huiverig om nu al teveel over de jubileumacties te melden. “Wat ik wel kan vertellen, is dat we een grote actie gaan doen waarbij het Zaanse huisje, waarin Albert Heijn in 1887 ooit begon, een centrale rol speelt”, zegt hij. “Klanten kunnen zo’n huisje kopen en vervolgens sparen voor miniatuur merkartikelen. Dan kunnen ze thuis winkeltje spelen.”
Over verdere activiteiten houdt Van Vliet vooralsnog de kaarten tegen de borst, omdat andere retailers Albert Heijn na-apen, vindt hij. “We zijn in het verleden genoeg gekopieerd. Zo zijn we ook gestopt met sponsoring van de Eredivisie nadat een andere retailer opeens ook iets met voetbalplaatjes ging doen.”
De goudmijn Allerhande
Zo’n jubileumfeest mag natuurlijk wat kosten. “Al zijn we natuurlijk zuinig op de centjes. Bovendien betalen de leveranciers mee aan de miniaturenactie. Gezien de hoge resultaten van Albert Heijn, zul je de kosten niet eens terugzien in de jaarcijfers,” aldus Van Vliet.
Sterker, het hele jubileum levert Albert Heijn waarschijnlijk geld op. Door de bijdragen van leveranciers, door extra aandacht van de media en van de klanten, en niet het minst door de jubileumeditie van Allerhande die in april verschijnt. Dit huismagazine bestaat al sinds 1954 en is uitgegroeid tot een ware goudmijn.