Van Delft Biscuits wil dit najaar maar liefst twintig extra pepernotenwinkels openen: dat zou het totaal verdubbelen naar veertig. Eind augustus opende een winkel in Bataviastad, binnenkort volgen winkels in Den Bosch en Groningen.
Snel uitrollen
De pepernotenfabrikant wil in de snelle uitrol ook in Antwerpen, Barcelona en mogelijk Düsseldorf winkels starten. Dat zou de tweede Duitse winkel zijn: in Berlijn werd vorig jaar al een vestiging geopend. De pepernoot komt verder ook in de schappen van een Franse winkelketen.
De formule brengt in de winkels van De Pepernotenfabriek kruidnoten in vijftig smaken, van witte chocolade tot roomboter en fruitsoorten. Veelverkocht zijn de pepernotenmix, de stroopwafel-, de caramel-zeezout, de truffel en cappuccinopepernoten. Ook Indonesische seroendeng, Marokkaanse ras-el-hanout en sweetchili-paprikapepernoten behoren tot het aanbod. Hier komen dit jaar vijftien nieuwe smaken bij, waaronder appeltaart, tompouce, drop en bitterkoekjes.
Naar verdubbeling winkels en omzet
De pepernotenwinkel streeft het komende seizoen naar een verdubbeling van de omzet. Directeur Oscar de Lange verwacht dat er dit jaar rond 1,5 miljoen bezoekers naar de winkels komen, meldt hij in de De Stentor.
Van Delft startte drie jaar geleden de eerste pepernotenwinkel in Amsterdam, een seizoen later groeide het aantal tot tien winkels. In de fabriek in Harderwijk worden jaarlijks ruim drie miljard pepernoten gebakken, goed voor een verkoopaandeel ruim 70% van alle pepernoten in Nederland.