Het gaat hierbij om winkeliers die zich onder de noemer ‘detailhandel via postorder en internet’ hebben ingeschreven bij de Kamers van Koophandel. Kleinschalige activiteiten zonder bedrijfsvorm of bestaande bedrijven die met internet begonnen, zitten lang niet altijd in deze cijfers. Dat geldt ook voor buitenlandse webwinkeliers die zich ook op Nederland richten.
Stijging nog groter dan in 2010
Het groeicijfer ligt nog boven het aantal in 2010, toen 6600 nieuwe bedrijven zich inschreven. Het zijn waarschijnlijk vooral de relatief lage kosten voor het openen van een webwinkel die veel ondernemers naar het internet trekken. Daarnaast kan een webwinkel vaak parttime worden gedaan, bijvoorbeeld als bijverdienste. De snelgroeiende online bestedingen maken het bovendien een extra aantrekkelijke markt.
Volgens de Kamers van Koophandel houden zich al nu 24.500 bedrijven zich bezig met online detailhandel. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org denkt echter dat het aantal webwinkels in Nederland in totaal al de veertigduizend aan het naderen is.