Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Moeilijke periode duurt langer dan verwacht
Bruna heeft een zware tijd achter de rug: door opeenvolgende verliesjaren was het eigen vermogen eind vorig jaar zelfs 6,6 miljoen euro negatief geworden. De aandeelhouders, ING en Post NL, dienden het bedrijf te stutten met extra krediettoezeggingen. Die moeilijke periode duurt ook al langer dan verwacht: in oktober 2014 meldde de concerndirectie nochtans dat het dieptepunt voorbij was. Door miljoeneninvesteringen op een aantal terreinen zou de keten dat jaar nog een verlies maken, maar vanaf 2015 zouden opnieuw positieve cijfers worden bijgeschreven.
Die positieve vooruitzichten werden echter geen bewaarheid: in 2015 en 2016 werden opnieuw rode cijfers geschreven. De zowat 300 winkels van de keten blijven last hebben van de concurrentie van de online verkoop van boeken en bovendien draaien de eigen digitale projecten nog niet zoals verhoopt.
Intussen toch beterschap
Toch zou er nu beterschap zijn. “Sinds begin 2017 heeft het bedrijf zijn organisatie versterkt en zijn de resultaten in korte tijd al sterk verbeterd door meer focus en efficiëntie. Inmiddels verschuift de aandacht weer naar omzetgroei, onder meer door het openen van nieuwe winkels, aanpassingen in het assortiment en aanscherping van de formule”, heet het.
Bruna zet ook zelf meer in op online verkoop. Recentelijk meldde de keten op dat vlak nog dat klanten die in een Bruna-winkel een boek bestellen, voortaan mogen rekenen op 24 uurs-levering. Ze kunnen hun aankoop de volgende dag gratis in de winkel ophalen of thuisgebracht krijgen. Daartoe zette ze een samenwerking op met CB.