Het format Pearle Studio verdwijnt uit de Nederlandse winkelstraten. De zowat honderd winkels worden omgebouwd tot GrandOptical. Pearle Studio bestond nog geen anderhalf jaar.
Eigen luxeketen
Het concept Pearle Studio, dat moederholding GrandVision in maart 2022 in Nederland introduceerde, blijkt geen schot in de roos. De winkels moest een premiumversie van Pearle voorstellen, met meer service, gepersonaliseerde glazen en luxemonturen. De groep bedacht het format om de zowat honderd winkels te vullen van Eye Wish. De Europese concurrentiewaakhond stelde het stopzetten van Eye Wish namelijk als voorwaarde voor de overname door EssilorLuxottica.
In plaats van nog een extra format, gaat GrandVision nu echter voor de duale merkstrategie die het ook in onder andere België voert: naast Pearle komt GrandOptical te staan, als “premiummerk aan de bovenkant van de markt”. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Beide hebben een eigen positionering en een eigen groep klanten, aldus de groep. De komst van GrandOptical naar Nederland is vooral voor brillenfabrikant EssilorLuxottica interessant, want die wilde er al een exclusieve premiumketen lanceren.
De ombouw naar Pearle Studio was paniekvoetbal en gebeurde te overhaast, geeft algemeen directeur Jan-Derek Groenendaal van GrandVision Benelux, nu toe: “Inmiddels zijn we in een nieuwe fase beland en zien we dat voor klanten en medewerkers het verschil tussen Pearle en Pearle Studio niet duidelijk genoeg is. Dit gecombineerd met de aangescherpte strategie vanuit EssilorLuxottica maken het nu het juiste moment om de koppeling met Pearle los te laten.” Vanaf de tweede helft van september worden de eerste winkels omgebouwd. Ten laatste op 1 december moeten alle hun nieuwe GrandOptical-gedaante hebben.