17 procent binnen zeven jaar
Booz & Company concludeerde in zijn analyse, in opdracht van het Financieele Dagblad, dat over de volgende zeven jaar maar liefst 17 procent van de totale winkeloppervlakte in Nederland (ongeveer 2.000.000 m²) zal verdwijnen. Grootste oorzaak is zonder twijfel de doorbraak van het online winkelen.
Zo zou het aandeel van online verkoop bij kleding stijgen van de huidige 5,6 procent naar ongeveer 25 procent in 2020, althans volgens de analyse van Booz & Company. Bij elektronica zou het online aandeel stijgen van 20% naar 40%.
Trend nu al zichtbaar
De overgang van offline winkelen naar online begint nu al zichtbaar te worden: marktonderzoeker GfK zag eerder al dat de omzet van fysieke winkels tot Pasen al was gezakt met 7 procent – al speelt daarbij wel het effect van de schrikkeldag vorig jaar mee. Webwinkels verkochten in die periode maar liefst 18 procent meer.
Ook de economische crisis heeft zijn gevolgen voor de Nederlandse retailers: zo zag het Centraal Bureau van de Statistiek de Nederlandse detailhandel op een jaar met 4,8 procent krimpen. In die periode groeiden webwinkels en postorderbedrijven met 1%, de zwakste groei sinds januari 2012.