Een nieuw rapport linkt meer dan tachtig grote bedrijven, waaronder Adidas, H&M en Volkswagen, aan dwangarbeid in China. Tienduizenden Oeigoeren zouden worden ingezet als dwangarbeiders bij toeleveringsbedrijven.
Veel grote namen
Volgens een rapport van de Australische denktank ASPI (Australian Strategic Policy Institute) zijn tussen 2017 en 2019 meer dan 80.000 Oeigoeren, een Turkssprekende moslimminderheid in de regio Xinjiang, overgebracht naar fabrieken die deel uitmaken van de toeleveringsketens van liefst 83 bekende merken in de technologie-, textiel- en autosectoren. Onder meer Apple, BMW, Gap, Huawei, Nike, Samsung, Sony en Zara worden in het rapport genoemd.
Het ASPI stelt verder dat de Oeigoeren van hun vrijheid beroofd werden en onder strikte bewaking moesten werken. Buiten de werkuren zouden ze ook “ideologische training” krijgen. De onderzoekers roepen de genoemde bedrijven dan ook op om een grondig onderzoek in te stellen naar het respect voor de mensenrechten in hun toeleveringsketens in China.
Heropvoedingskampen
In Xinjiang heerst een zeer strikt beleid, als reactie op het etnische geweld dat de regio de afgelopen jaren teistert en waarvoor de Chinese overheid Oeigoerse separatisten verantwoordelijk houdt. Diverse organisaties, waaronder Amnesty International, beschuldigen China ervan meer dan een miljoen Oeigoeren (en andere islamitische minderheden) opgesloten te hebben in zogenaamde ‘heropvoedingskampen’ in het gebied.
Sommige bedrijven hebben al gereageerd op de aantijgingen in het rapport: Adidas heeft al laten weten geen directe contracten te hebben met de genoemde fabrieken, schrijft Knack. Het bedrijf kon evenwel niet met zekerheid uitsluiten dat er verderop in de toeleveringsketen toch een link zou bestaan met een van dwangarbeid beschuldigde leverancier. Ook Jack & Jones-moederbedrijf Bestseller wordt genoemd, maar dat zegt zich “sterk te distantiëren van dwangarbeid“, meldt FashionUnited. Het bedrijf zegt ook dat het rapport nieuw is en nu in overleg te zijn met de genoemde leverancier om meer informatie en duidelijkheid te ontvangen.