Inflatie, personeelskrapte, verstoorde toeleveringsketens en een alweer opspelende pandemie mogen retailers er niet van weerhouden om te blijven investeren in de toekomst van hun winkels: de crisis creëert ook kansen en groeipotentieel.
Toonaangevende trends
De retailsector staat voor de grootste uitdagingen van de naoorlogse geschiedenis, zegt Ulrich Spaan, directielid van het EHI Retail Institute. Dat is een Duitse onderzoeksinstelling die zich toelegt op relevante retailthema’s in opdracht van internationale retailers en fabrikanten. Spaan identificeert acht actuele thema’s die hoog op de agenda horen te staan bij retailers de komende jaren. Die toonaangevende trends komen ook aan bod op EuroShop, de Europese retailvakbeurs die dit jaar plaatsvindt van 26 februari tot 2 maart in Düsseldorf. We overlopen ze in willekeurige volgorde.
1. Duurzaamheid
Een strategische prioriteit voor retailers – mede onder stimulans van steeds striktere Europese eisen op dit vlak. Klimaatneutraliteit wordt een voorwaarde. Investeren in slimme technologie op het vlak van koeling, verlichting, energiemanagement… is een must. Inspirerende cases? De “Green Farming” supermarkt van de Duitse supermarktketen Rewe, met een circulaire vis- en kruidenkwekerij op het dak. De Antwerpse winkel van Ace & Tate, ingericht met gerecycleerd plastic afval. Of de duurzame vlaggenschipwinkel van sneakermerk Veja in Parijs, ook ingericht met uitsluitend gerecycleerde materialen.
2. Beleving
In een gedigitaliseerde wereld is het belangrijker dan ooit om mensen een zintuiglijke ervaring aan te bieden die hen langer doet blijven en doet terugkomen. Een ‘holistische’ klantreis waarin offline en online naadloos in elkaar opgaan, is het doel. Parfumerieketen Douglas opende recent in Düsseldorf een winkel die een waar schoonheidsinstituut is: een Beauty Suite met wellness, manicure, pedicuren en een koffiebar. Duurzame tassenmerk Freitag in Seoul produceert in de winkel zelf: klanten kunnen er hun aankoop laten personaliseren terwijl ze erop staan te kijken.
3. Connected Retail
Sinds de pandemie is het een vanzelfsprekendheid, maar ‘connected retail’ gaat verder dan het opzetten van een afhaaldienst of het lanceren van een getrouwheidsapp. Belangrijke technologietrends zijn bijvoorbeeld het inzetten van artificiële intelligentie voor een betere personalisering, of het integreren van socialemediakanalen. In Shenzhen opende Burberry de ‘social retail store’ in samenwerking met Tencent: het concept brengt sociale interactie naar de winkelvloer, maar geeft shoppers ook de gelegenheid om hun ervaringen te delen via een mini-programma in de app WeChat. En dat ook discounters de digitale trein niet langer missen blijkt uit de tests van Aldi met kassaloze winkels.
4. Customer Centricity
De klant centraal? Dat is een vanzelfsprekendheid. Retailers zoeken rechtsreeks contact via de smartphone, met het oog op gepersonaliseerde diensten: advies, persoonlijke aanbiedingen, digitale coupons… Maar ze zoeken ook letterlijk – fysiek – de nabijheid van de klant. Twintig jaar geleden trokken grote winkels uit de stad naar de rand, nu zoeken we opnieuw de lokale klant op. Nike Unite is een winkelconcept op maat van lokale gemeenschappen, IKEA Décoration in het centrum van Parijs spreekt nieuwe doelgroepen aan, het Duitse Tegut ontwikkelde de autonome Teo-gemakswinkels voor dun bevolkte landelijke gebieden.
5. Smart Store
In een digitaliserende retailwereld worden fysieke winkels uitgerust met steeds meer technologische innovaties, die onderling op een slimme manier met elkaar communiceren. Elektronische schaplabels bijvoorbeeld dienen niet enkel om de verkoopprijzen in de rayons makkelijker aan te passen: ze worden ook gebruikt door winkelmedewerkers om de voorraden up te daten, bestellingen te plaatsen of – zoals bij Colruyt – om efficiënter de schappen aan te vullen.
6. Third Places
Naast strikt afgebakende plekken als thuis (‘first place’) en het werk (‘second place’) is er een toenemende vraag naar zogenaamde ’third places’ waar mensen elkaar ontmoeten om samen te werken en/of te ontspannen. Winkels en horeca vervullen steeds vaker de rol van derde plek. Dat gaat dus veel verder dan de verkoopfunctie: maak van de winkel een plek waar mensen zich thuis voelen, waar ze graag tijd doorbrengen, niet alleen vanwege de aankoop die ze – eventueel – willen doen. Een uitnodigend interieur, een culinair aanbod en digitale tools dragen, hiertoe bij. De Italiaanse supermarktketen Esselunga ontwikkelde het digitale buurtwinkelconcept LaEsse Corso dat niet enkel on-the-go voeding verkoopt, maar ook lockers heeft voor het afhalen van bestellingen, zuilen met digitale diensten en een restaurant/koffiebar.
7. Energiemanagement
Deze ligt voor de hand in tijden van uit de hand lopende energieprijzen en strengere duurzaamheidsvereisten. Een precieze aansturing en bewaking van het energieverbruik wordt een kritische succesfactor van iedere retailer. De opkomst van op kunstmatige intelligentie gebaseerde analyse- en prognosetools stelt retailers in staat om hun verlichting, koeling en klimaatbeheersing efficiënt en tegelijkertijd klantgericht in te zetten.
8. De vitale binnenstad
Retailers leveren, tot slot, een essentiële bijdrage aan een levendige en aantrekkelijke binnenstad. Een belangrijke maatschappelijke opdracht die – opnieuw – veel verder gaat dan het louter verkopen. In het Future Urban Lab op de vakbeurs EuroShop krijgen bezoekers de gelegenheid om zelf hun visie voor de Stad van de Toekomst te realiseren.
EuroShop vindt plaats van 26 februari tot en met 2 maart in Düsseldorf. Tickets reserveren kan op de website http://www.euroshop-tradefair.com.