De coronacrisis heeft de groei van Action hooguit kunnen afremmen, maar niet kunnen stoppen. De voorbije twaalf maanden opende de discounter opnieuw 115 filialen.
Herstel na lockdown
Toch werd ook Action zwaar getroffen door de crisis in de lentemaanden. Tijdens die eerste lockdown moest de retailer alle winkels sluiten in onder meer België en Frankrijk. Dat kostte het bedrijf flink wat omzet, maar toen de winkels weer open mochten, zette het herstel zich snel in.
Uit cijfers van grootaandeelhouder 3i blijkt dat de discounter in het voorbije boekjaar (dat werd afgesloten eind oktober) een operationele winst van 608 miljoen euro boekte. Een jaar eerder was dat 519 miljoen euro.
Vertraging
Door de onzekerheid ten gevolge van het coronavirus kon Action evenwel niet zoveel winkels openen als aanvankelijk gepland. In totaal kwamen er 115 winkels bij, waaronder de eerste 5 in Tsjechië. De opening van de eerste Italiaanse winkels is dan weer uitgesteld tot volgend jaar, meldt Le Soir.
Door de tweede coronagolf zijn er op dit moment in België en Frankrijk opnieuw strengere maatregelen van kracht, waardoor Action enkel zogenaamd essentiële goederen mag verkopen. “We mogen uit concurrentie-overweging slechts een deel van ons assortiment verkopen. Het gaat bijvoorbeeld om shampoo, schoonmaakmiddelen, tandpasta, handgel, keukenrollen en dierenvoeding”, zegt een woordvoerder aan De Telegraaf. “Dat scheelt de helft van onze omzet daar.”